Multicultural internal compliance communication - the key to effective compliance management
- This thesis aims to elaborate the topic internal compliance communication in a multicultural environment. The purpose of the thesis is to develop an internal compliance communication concept for the Austrian based company Energie Steiermark AG, as well as recommendations for action for the implementation of the concept in its foreign entities in Slovakia and the Czech Republic. The findings of an extensive literature research were challenged by an empirical study to provide the company with a concept based on a holistic set of data. Accordingly, the theoretical part of this thesis contains fundamental information regarding the sustainable integration of internal compliance communication in multinational corporations (MNC) operating business in Central and Eastern European (CEE) countries. Emphasis is placed on the recommendations of national (IDW PS 980) and international (ISO 19600) compliance management standards (CMS). In addition, the correlation of internal compliance communication and corporate culture has been elaborated to achieve internal commitment regarding compliance matters. Based on chapter 2 Compliance management and chapter 3 multicultural internal communication, a theoretically valid internal compliance communication concept has been developed in chapter 4 as a basis for the empiricism. In the practical part, the theoretical findings were amended by insights of experts of Austrian stock-listed industry companies and adapted to the requirements of Energie Steiermark AG. Based on the qualitative study, essential insights into the development and decision-making process of internal compliance communication have been gained and used to establish the concept. The developed framework consists of seven phases elaborated in chapter 8, namely situational analysis, objectives, target audience segmentation, strategy development, positioning, selection of operational measures and controlling. The chapter provides a detailed decision framework for each phase, and applies the concept in the case of Energie Steiermark AG. In chapter 9, the concept is adapted to the foreign entities situated in Slovakia and the Czech Republic. For that purpose, country and culture-specific recommendations for action that must be considered in each phase of the conception are provided.
- Diese Thesis behandelt das Thema interne Compliance Kommunikation in multinationalen Unternehmen. Das Ziel umfasst die Konzeptionierung von interner Compliance Kommunikation für die Energie Steiermark AG in Österreich. Zudem sollen Handlungsempfehlungen für die Umsetzung des Konzepts in der slowakischen STEFE SK und tschechischen Jihlavske Kotelny s.r.o. formuliert werden. Im Theorieteil werden die Themen Compliance Management und multikulturelle interne Kommunikation erarbeitet. Kapitel 2 befasst sich mit der Funktion von interner Kommunikation im Compliance Management. Zudem werden Anforderungen der Kommunikation laut nationalen (IDW PS 980) und internationalen (ISO 19600) Compliance Management Standard beschrieben. Als weiteren wichtigen Punkt laut Literatur wird der Zusammenhang zwischen interner Compliance Kommunikation und der Unternehmenskultur behandelt. Demnach soll interne Kommunikation insofern zur Festigung von Compliance-Richtlinien in der Mentalität der Mitarbeiter führen, sodass Compliance ein fester Bestandteil des täglichen Arbeitsalltages wird. Basierend auf Kapitel 2 Compliance Management und Kapitel 3 Multikulturelle interne Kommunikation, wurde im Kapitel 4 ein theoretisch valides internes Compliance Kommunikationskonzept erstellt, welches als Grundlage für die Empirie dient. Im Praxisteil wurde das theoretische Konzept mit Meinungen und Erfahrungen von Experten ergänzt und abgeändert. Dafür wurden Experteninterviews durchgeführt, die einen wesentlichen Einblick in die Entscheidungsfindung und Umsetzung von interner Compliance Kommunikation in börsennotierten Unternehmen boten. Das Konzept umfasst sieben Phasen welche im Kapitel 8 genauer beschrieben werden, nämlich Situationsanalyse, Zielsetzung, Zielgruppensegmentierung, Strategiefindung, Positionierung, Auswahl der Taktiken und Kontrolle. Es werden Entscheidungshilfen zu jeder Phase geboten, um eine adäquate Anpassung des Konzepts an das Unternehmen zu gewährleisten. In Kapitel 9 wurde die vorgeschlagene Konzeptionierung auf die Auslandsbeteiligungen der Energie Steiermark AG in der Slowakei und Tschechien übertragen.
Author(s): | Sabrina Pletzl |
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DOI: | https://doi.org/10.58023/961 |
Subtitle (English): | A communication concept for Energie Steiermark AG based on compliance standards and an empirical study with MNCs operating business in CEE countries |
Advisor: | Ute Greutter |
Document Type: | Master's Thesis |
Language: | English |
Year of Publication: | 2019 |
Publishing Institution: | FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft) |
Granting Institution: | FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft) |
Release Date: | 2025/04/14 |
GND Keyword: | Compliance-SystemGND; Innerbetriebliche KommunikationGND |
Page Number: | X, 120, A-14 |
Institutes: | International Marketing |
Dewey Decimal Classification: | 6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 658 Allgemeines Management |
BKL-Classification: | 85 Betriebswirtschaft / 85.06 Unternehmensführung |
Open Access: | ja |
Licence (German): | ![]() |