Development of a market selection model for sustainable packaging markets

  • This master thesis has developed a market selection model for the comprehensive assessment and analysis of markets for sustainable packaging solutions. The goal was to create a model characterized by simple handling, attractive design and flexible adjustment possibilities. The theoretical part of the thesis deals with different influencing factors from the areas of internationalization, model conception and selection of criteria. The focus lies on the characteristics of B2B markets as well as market requirements for sustainable product solutions. The model construction as well as the instrument selection are supposed to ensure the greatest flexibility possible in order to analyse a high number of alternatives efficiently as well as to analyse a small number of alternatives precisely. To ensure the operational viability of the model, a large number of potential assessment criteria were identified and summarized in a list thus completing the theoretical part of the thesis. After compiling the model, experts from both the fruit and vegetable sector were consulted in empirical interviews. These interviews and their findings were used in order to evaluate the selected criteria according to their importance. Additionally, they proved to be very helpful for the final optimization of the model. After development had been completed, the model was first applied on a real market selection. The goal was to define three target markets for the forthcoming expansion of the Verpackungszentrum GmbH, a packaging manufacturer from Austria. A total of 21 European countries were analysed on the basis of 16 criteria in order to determine the best alternatives possible. Eventually, three countries, which were comprehensively analysed and found compatible to the company's requirements, were selected. Through the results of the analysis as well as further recommendations, the functionality and the practical applicability of the model was proven perfectly.
  • In der vorliegenden Masterarbeit wurde ein Marktselektionsmodell für die umfassende Bewertung und Analyse von Märkten für nachhaltige Verpackungslösungen entwickelt. Ziel war es ein Modell zu kreieren, welches sich durch einfache Handhabung, ansprechendes Design und flexible Einstellungsmöglichkeiten auszeichnet. Für die Erstellung des Modells wurden im theoretischen Teil der Arbeit unterschiedliche Einflussfaktoren aus den Bereichen Internationalisierung, Modellkonzeption und Kriterienauswahl behandelt. Dabei lag der Fokus auf der Charakteristik von B2B Märkten, sowie Marktanforderungen an nachhaltige Produktlösungen. Der Modellaufbau, sowie die Instrumentenauswahl sollten dabei größtmögliche Flexibilität gewährleisten um sowohl eine hohe Anzahl an Alternativen effizient zu untersuchen als auch eine geringe präzise zu analysieren. Um die Einsatzfähigkeit des Modells zu gewährleisten wurden zum Abschluss des theoretischen Teils der Arbeit eine Vielzahl potentieller Bewertungskriterien eruiert und in einem Kriterienkatalog zusammengefasst. Nach Erstellung des Modells wurden im Rahmen von empirischen Interviews Experten aus dem Obst- und Gemüsebereich zu Rate gezogen. Diese bewerteten die gewählten Kriterien nach ihrer Wichtigkeit und gaben wichtige Rückschlüsse zur finalen Optimierung des Modells. Nach Abschluss der Entwicklung wurde das Modell erstmals für eine Marktselektion angewandt. Diese hatte das Ziel für das Verpackungszentrum Graz, einem Verpackungshersteller aus Österreich, drei Zielmärkte für die bevorstehende Expansion zu selektieren. Insgesamt wurden dabei 21 europäische Länder auf Basis von 16 Kriterien analysiert um die bestmöglichen Zielmärkte zu bestimmen. Am Ende konnten drei Länder selektiert werden, welche umfassend analysiert wurden und den Ansprüchen des Unternehmens entsprechen. Mit dem Ergebnis und den weiterführenden Empfehlungen endete einerseits die Arbeit und konnte andererseits die Funktionalität und Praktikabilität des Modells nachgewiesen werden.

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Metadaten
Author(s):Armin Skelic
DOI:https://doi.org/10.58023/221
Advisor:Ernst Mairhofer
Document Type:Master's Thesis
Language:English
Year of Publication:2017
Publishing Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Granting Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Release Date:2024/08/26
GND Keyword:MarktselektionGND
Page Number:X, 130, A-17
Institutes:International Marketing
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 658 Allgemeines Management
BKL-Classification:85 Betriebswirtschaft / 85.40 Marketing
Open Access:ja
Licence (German):License LogoBundesgesetz über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte (Urheberrechtsgesetz)

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