Development of a social media concept in the semiconductor industry for the US market

  • In times when the usage of social media is continuously growing among the population, especially in competitive markets, social media can represent a powerful new communication tool for suppliers in order to reach new contacts, create new leads and to differentiate oneself from the competition. Therefore, the present thesis aims to create a social media concept for communication in the US semiconductor Industry exemplified by the yield management software supplier DR YIELD software & solutions GmbH. Besides an extensive literature research regarding the science of B2B marketing, international communication and social media communication, the US market has been investigated towards its peculiarities regarding its semiconductor industry and the social media behavior on the US market in order to be able to communicate effectively in a foreign market. Moreover, a competitor analysis has been conducted that shall give a better insight of the current social media usage and activities of DR YIELD’S competitors. Furthermore, in order to fill the remaining knowledge gap about the usage of social media in the US semiconductor industry, a primary market research in form of interviews has been conducted. The results have shown that DR YIELD’s target group does not only use social media for private purposes, but also for professional aims such as the research of potential suppliers which makes social media a suitable tool for DR YIELD to generate new leads in the US market. Based on the research as stated above, a social media concept tailored for the US semiconductor industry has been created that gives – besides an analysis of the initial situation and DR YIELD’s target group – recommendations regarding the strategy, the consequent actions, a budgeting plan and controlling measures.
  • In Gegenwart, in der die Nutzung von Social Media kontinuierlich zunimmt, kann selbige vor allem in wettbewerbsorientierten Märkten ein leistungsfähiges neues Kommunikationsinstrument für Unternehmen darstellen, um neue Kontakte zu knüpfen, neue Leads zu generieren und sich von der Konkurrenz abzuheben. Ziel der vorliegenden Arbeit war daher, ein Social Media-Konzept für die Kommunikation in der US-Halbleiterindustrie am Beispiel des Yield Management Software Anbieters DR YIELD software & solutions GmbH zu entwickeln. Neben einer umfangreichen Literaturrecherche über die Wissenschaft des B2B-Marketings, der internationalen und der Social Media Kommunikation wurde der US-Markt auf seine Besonderheiten in Bezug auf dessen Halbleiterindustrie sowie deren Verhalten in sozialen Netzwerken auf dem US-Markt untersucht, um dort effektiv kommunizieren zu können. Darüber hinaus wurde eine Konkurrenzanalyse durchgeführt, die einen besseren Einblick in die derzeitige Nutzung dieser Medien durch die Mitbewerber von DR YIELD ermöglicht. Des Weiteren wurde eine primäre Marktforschung in Form von Interviews durchgeführt, um zusätzliche Informationen über die Nutzung von Social Media durch die US-Halbleiterindustrie zu erhalten. Die Ergebnisse haben gezeigt, dass die Zielgruppe von DR YIELD soziale Medien nicht nur für die private Nutzung verwendet, sondern auch für professionelle Zwecke einsetzt, wie beispielsweise durch tiefergehende Recherchen über potenzielle Lieferanten. All diese Resultate veranschaulichen, dass soziale Medien ein geeignetes Instrument für DR YIELD darstellen, um neue Leads im US-Markt zu generieren. Auf Grundlage der oben genannten Forschung wurde ein auf die US-Halbleiterindustrie zugeschnittenes Social Media Konzept erstellt, das neben einer Analyse der Ausgangssituation und der Zielgruppe von DR YIELD Empfehlungen für eine Social Media Strategie, die daraus resultierenden Handlungen, einen Budgetplan und Kontrollmaßnahmen enthält.

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Metadaten
Author(s):Johanna Schaupp
DOI:https://doi.org/10.58023/220
Subtitle (English):Exemplified by DR YIELD software & solutions GmbH
Advisor:Stephan Wenger
Document Type:Master's Thesis
Language:English
Year of Publication:2017
Publishing Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Granting Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Release Date:2024/08/26
GND Keyword:Social MediaGND
Page Number:X, 133, A-10
Institutes:International Marketing
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 659 Werbung, Öffentlichkeitsarbeit
BKL-Classification:85 Betriebswirtschaft / 85.40 Marketing
Open Access:ja
Licence (German):License LogoBundesgesetz über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte (Urheberrechtsgesetz)

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