Niche Tourism - adventure and sports travel
- RETTER Sports is a Graz-based travel agency specialized in selling active andadventure vacations. The travel agency on Conrad-von-Hötzendorf-Straße hasbeen existing since 2002 and was not only renamed during a complete restructuringin 2021, but also expanded to include additional types of sports and thus, new targetgroups. This undertaking is a challenge, because it is necessary to reposition thecompany and establish the new brand RETTER Sports in the niche of active andadventure travel. In order to achieve this goal, a strategic and target group-orientedcommunication is required, that reaches the target group exactly then, when theyare looking for vacation inspiration. One communication tool that has become as animportant platform for travel content in recent years is social media. Hence, this thesis focuses on the development of a social media communication concept to increase the brand awareness of RETTER Sports in the active and adventure travel niche.The first part of this thesis provides a theoretical basis. After giving insight into the niche and the target group, theoretical definitions of social media platforms, their interaction with tourism, social media marketing, as well as opportunities and risks for companies are presented. Subsequently, the concept of brand awareness is discussed in more detail. The theoretical part of this thesis concludes with a chapter on the development of communication concepts, which includes the strategic and operational content of the concept as well as areas of application.The second, practical part opens with an analysis of the RETTER Sports company, which not only evaluates its current social media presence, but also takes a closer look at its strengths, weaknesses, opportunities and current challenges. The primary study shows that the target group has a strong preference towards active and adventure vacations, but also harbors prejudices against travel agencies, which the company must counteract through the right communication in order to achieve sustainable brand awareness. After developing the strategy for the concept, further measures, content and budget planning as well as key figures for controlling are proposed. The concluding chapter provides recommendations for the company.
- RETTER Sports ist ein Grazer Reisebüro, das sich auf den Verkauf von Aktiv- und Erlebnisurlauben spezialisiert hat. Das Reisebüro in der Conrad-von-Hötzendorf-Straße besteht bereits seit 2002 und wurde im Zuge einer kompletten Umstrukturierung im Jahr 2021 nicht nur umbenannt, sondern auch um zusätzliche Sportarten und damit neue Zielgruppen erweitert. Die Herausforderung ist groß, denn es gilt, das Unternehmen neu zu positionieren und die neue Marke RETTERSports in der Nische der Aktiv- und Erlebnisreisen zu etablieren. Um dieses Ziel zu erreichen, bedarf es einer strategischen und zielgruppenorientierten Kommunikation. Ein Kommunikationskanal, der sich in den letzten Jahren als wichtige Plattform für Reiseinhalte etabliert hat, ist Social Media. Aus diesem Grund beschäftigt sich diese Arbeit mit der Entwicklung eines Social-Media-Kommunikationskonzeptes zur Steigerung der Markenbekanntheit von RETTER Sports. Der erste Teil dieser Arbeit liefert eine theoretische Grundlage. Nach einem Einblick in die Nische und die Zielgruppe werden theoretische Definitionen von Social- Media-Plattformen, deren Zusammenspiel mit dem Tourismus, Social-Media-Marketing sowie Chancen und Risiken für Unternehmen vorgestellt. Anschließend wird das Konzept der Markenbekanntheit näher erläutert. Der theoretische Teil dieser Arbeit schließt mit einem Kapitel über die Entwicklung von Kommunikationskonzepten ab. Der zweite, praktische Teil beginnt mit einer Analyse des Unternehmens RETTER Sports, in der nicht nur der aktuelle Social-Media-Auftritt bewertet wird, sondern auch die Stärken, Schwächen, Chancen und aktuellen Herausforderungen. Die Primärstudie zeigt, dass die Zielgruppe zwar eine starke Präferenz für Aktiv- und Abenteuerurlaub hat, aber auch Vorurteile gegenüber Reisebüros, denen das Unternehmen mit der richtigen Kommunikation entgegenwirken muss, um eine nachhaltige Markenbekanntheit zu erreichen. Nach der Entwicklung der Strategie für das Konzept werden Maßnahmen, Inhalts- und Budgetplanung sowie Kennzahlen für das Controlling konzipiert. Abschließend werden Empfehlungen für weitere Maßnahmen ausgesprochen.
Author(s): | Sophia Edler-Retter |
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DOI: | https://doi.org/10.58023/1081 |
Subtitle (English): | Development of a social media communication concept aimed at increasing the brand awareness of Retter Sports |
Advisor: | Stefanie Egger |
Document Type: | Master's Thesis |
Language: | English |
Year of Publication: | 2022 |
Publishing Institution: | FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft) |
Granting Institution: | FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft) |
Release Date: | 2025/06/18 |
GND Keyword: | Online-MarketingGND; Social MediaGND; MarkenpolitikGND |
Page Number: | IX, 100, A-10 |
Institutes: | International Marketing |
Dewey Decimal Classification: | 6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 659 Werbung, Öffentlichkeitsarbeit |
BKL-Classification: | 85 Betriebswirtschaft / 85.40 Marketing |
Open Access: | ja |
Licence (German): | ![]() |