B2B Brand Positioning Concept

  • The French pharmaceutical market is the 5th largest market for human medicines worldwide and hence provides high potential for Stölzle Glass Group. Though the market conditions in France are very challenging, as differentiation from competition through quality or price can hardly be reached in the pharmaceutical glass packaging industry. To reach the company’s growth and awareness target, Stölzle needs a brand positioning concept which differentiates the company from its competitors long-term. Thus, the objective of this master thesis is to develop a B2B brand positioning concept in the French pharmaceutical market. The first part of this thesis deals with the theoretical background of a brand positioning concept. At the beginning, B2B brand management is described with a special focus on the international pharmaceutical industry. Afterwards, the definition of brand positioning and the five steps of a brand positioning concept are explained. In the first stage, brand positioning objectives and possible positioning strategy approaches are presented. Following that, brand positioning ideas and their requirements are described. Subsequently, the implementation of the brand positioning concept through integrated marketing communication is shown. The final chapter includes strategic and operative controlling measures. The second part of this thesis includes the practical implementation of the brand positioning. Firstly, an analysis of the BU Pharma and an environmental analysis of the French pharmaceutical market, the target group and the competition are provided. Then, the findings of the primary market research are outlined which have been conducted through a quantitative research. In addition, the results of the image analysis are interpreted separately for the French as well as German/Austrian pharmaceutical market to generate comparative values. Based on the theoretical part and the internal and external analysis, a brand positioning concept for Stölzle is developed. Four positioning alternatives are created which are evaluated by Marketing and Sales with a value benefit analysis. One positioning alternative is advised for Stölzle which best fulfils the positioning requirements. Subsequently, communication activities are suggested to implement the brand positioning. At the end of this thesis, controlling measures and further recommendations for Stölzle are stated.
  • Der französische Pharmamarkt ist der fünft größte Markt für Humanmedizin weltweit und bietet daher großes Potential für die Stölzle Glasgruppe. Jedoch herrschen in Frankreich anspruchsvolle Marktbedingungen, da in der pharmazeutischen Glasverpackungsindustrie eine Differenzierung durch die Qualität oder den Preis nicht erreicht werden kann. Um das Umsatz- sowie Bekanntheitsziel von Stölzle zu erreichen, ist ein Positionierungskonzept mit einer langfristigen Differenzierung vom Wettbewerb in Frankreich erforderlich. Daher ist die Entwicklung eines Positionierungskonzeptes das Ziel dieser Masterarbeit. Im ersten Abschnitt dieser Masterarbeit werden die theoretischen Grundlagen eines Positionierungskonzeptes behandelt. Anfangs wird das B2B Markenmanagement mit Fokus auf die internationale Pharmaindustrie erläutert. Anschließend erfolgen die Definition der Markenpositionierung sowie die Beschreibung der fünf Schritte eines Markenpositionierungskonzeptes. Vorerst werden die Ziele und Strategien einer Markenpositionierung erläutert. Danach werden die Positionierungsideen und deren Anforderungen behandelt. Darauf folgen die Umsetzung der Positionierung mittels integrierter Kommunikation und letztendlich strategische und operative Controlling-Maßnahmen. Im zweiten Abschnitt dieser Masterarbeit erfolgt die praktische Umsetzung des Positionierungskonzeptes. Anfangs werden eine Analyse der Business Unit Pharma und eine Umweltanalyse zum französischen Pharmamarkt, der Zielgruppe sowie des Wettbewerbs durchgeführt. Im Anschluss werden die Ergebnisse der Primärmarktforschung präsentiert. Die Ergebnisinterpretation der Imageanalyse wird für den französischen und deutschen/österreichischen Pharmamarkt getrennt dargestellt, um Vergleichswerte zu schaffen. Basierend auf den theoretischen Grundlagen und der internen und externen Analyse wird ein Positionierungskonzept für Stölzle erarbeitet. Vier Positionierungsideen werden entwickelt und mit einer Nutzwertanalyse durch Marketing und Sales evaluiert. Schlussendlich wird eine Positionierungsalternative empfohlen, die die Positionierungsanforderungen am besten erfüllt. Des Weiteren werden Kommunikationsmaßnahmen zur Implementierung der Positionierung aufgezeigt. Am Ende dieser Masterarbeit werden Controlling-Maßnahmen angeführt und weitere Empfehlungen für Stölzle abgegeben.

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Metadaten
Author(s):Katja Rudres
DOI:https://doi.org/10.58023/824
Subtitle (English):With focus on integrated communication on the example of Stölzle Glass Group in the French pharmaceutical market
Advisor:Michael Brandtner
Document Type:Master's Thesis
Language:English
Year of Publication:2018
Publishing Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Granting Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Release Date:2024/08/29
GND Keyword:Positionierung <Marketing>
Page Number:XIV, 162, A-62
Institutes:International Marketing
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 658 Allgemeines Management
BKL-Classification:85 Betriebswirtschaft / 85.40 Marketing
Open Access:ja
Licence (German):License LogoBundesgesetz über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte (Urheberrechtsgesetz)