Development of an employer brand positioning concept for the Anton Paar Group

  • The war for talent increasingly affects high-tech companies. Businesses need to stand out as attractive employers to win the war for technical personnel in particular. This trend also influences high-tech company Anton Paar. Given its continuous growth, Anton Paar needs to recruit a large number of technical sales experts in the USA in the coming years. The goal of this thesis is to support Anton Paar in building an employer brand to position the company as an attractive employer globally and as an employer of choice for technical sales experts in the USA. The theoretical section of this thesis focuses on topics that influence employer branding, such as international human resource management and employer choice. Moreover, it includes the key aspects of employer branding and relevant definitions. The theoretical part is concluded by the development of an employer brand positioning concept. Theory shows that employer branding is targeted not only to existing employees but also to the external target group of potential applicants. Employer branding needs to address both target groups. The practical section is based on the analysis of the external and internal factors that influence the development of the positioning concept for the employer brand Anton Paar. Moreover, the preferences of technical sales experts in the USA and existing Anton Paar employees are investigated in two quantitative surveys. The findings from the analyses and surveys are then used to define the employer value proposition (EVP) for the entire Anton Paar Group and a sub-EVP for technical sales experts in the USA. Anton Paar symbolises “stability” and “long-term orientation”, two attributes that distinguish the company from the competition. This characterisation is highlighted in the global employer brand positioning. The sub-positioning for technical sales experts focuses on the fields of “innovative spirit” and “development prospects”. Based on the theoretical and practical sections, recommendations for the implementation of the concept are provided at the end of the thesis. These recommendations would help Anton Paar to implement the positioning concept and anchor the employer brand internally and externally.
  • Die wachsende Rivalität um gut ausgebildete Mitarbeiter beeinflusst Technologieunternehmen zunehmend. Um in diesem Wettbewerb bestehen zu können, müssen technische Unternehmen als attraktive Arbeitgeber auftreten. Diese Entwicklung betrifft auch das Unternehmen Anton Paar, das besonders viele Vertriebsmitarbeiter in den USA sucht. Deshalb ist das Ziel dieser Arbeit die Arbeitgebermarke von Anton Paar zu positionieren, um als global attraktiver Arbeitgeber wahrgenommen zu werden. Zudem soll die Arbeitgebermarke für zukünftige Mitarbeiter im technischen Vertrieb in den USA attraktiv sein. Im theoretischen Teil dieser Arbeit werden Themen behandelt, welche die Arbeitgebermarkenbildung (=Employer Branding) beeinflussen, wie etwa internationales Personalmanagement und der Arbeitgeberwahlprozess. Außerdem, werden die Kernthemen zum Thema Employer Branding dargestellt. Das abschließende Kapitel erläutert die Teilschritte der Konzeptentwicklung zur Markenpositionierung. Eines der Haupterkenntnisse des theoretischen Teils ist, dass sich Employer Branding immer an interne und externe Zielgruppen richten soll, was bestehende und zukünftige Mitarbeiter umfasst. Anschließend an die Theorie befasst sich der Praxisteil mit der Analyse von Faktoren, die die Entwicklung des Positionierungskonzeptes für Anton Paar beeinflussen. Ferner werden die Präferenzen der bestehenden Mitarbeiter und der potentiellen Vertriebsmitarbeiter im Rahmen von zwei quantitativen Umfragen dargestellt. Die Ergebnisse der Analyse und der Umfragen werden dann verwendet, um die globale Arbeitgebermarke für Anton Paar festzulegen. Darüber hinaus wird eine untergeordnete Arbeitgebermarke für Vertriebsmitarbeiter in den USA definiert. Anton Paar sticht in der globalen Positionierung insbesondere durch die Attribute „Stabilität“ und „Langzeitorientierung“ heraus. In der untergeordneten Positionierung für den technischen Vertrieb werden die Attribute „Innovationsgeist“ und „Entwicklungsmöglichkeiten“ hervorgehoben. Basierend auf Theorie und Praxis werden am Ende dieser Arbeit Empfehlungen für die Umsetzung des Positioninerungskonzeptes gegeben, die Anton Paar bei der Umsetzung des Konzeptes und bei der Verankerung der Marke helfen sollen.

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Metadaten
Author(s):Linda Hintsteiner
DOI:https://doi.org/10.58023/823
Subtitle (English):With a focus on technical sales experts, applied to the United States
Advisor:Claudia Pukl
Document Type:Master's Thesis
Language:English
Year of Publication:2018
Publishing Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Granting Institution:FH CAMPUS 02 (CAMPUS 02 Fachhochschule der Wirtschaft)
Release Date:2024/08/29
GND Keyword:Personalmarketing
Page Number:XI, 112, A-43
Institutes:International Marketing
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 658 Allgemeines Management
BKL-Classification:85 Betriebswirtschaft / 85.62 Personalwesen
Open Access:ja
Licence (German):License LogoBundesgesetz über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte (Urheberrechtsgesetz)